Försäljning
Plantagen växer – och förbättrar resultatet – under traditionellt svagt kvartal
Publicerad: 5 november 2019, 07:28
Foto: Jamin Pirnia
Plantagen ökade försäljningen under det tredje kvartalet – och förlusten minskar. Nu är nya vd:n på plats med uppgift att öka lönsamheten.
Läs mer: Plantagen säljer blomleverantör för att förbättra lönsamheten
– Plantagen redovisade en god tillväxt och förbättrat resultat i ett säsongsmässigt svagt kvartal för bolaget, säger ägare Ratos vd Jonas Wiström i en kommentar.
Försäljningen ökade med sex procent vilket innebar en omsättning på 860 miljoner norska kronor (drygt 947 miljoner svenska kronor).
Rörelseförlusten sjönk från 45 miljoner norska kronor tredje kvartalet i fjol (drygt 50 miljoner svenska kronor) till 33 miljoner norska kronor(drygt 36 miljoner norska kronor).
– Försäljningen av dotterbolaget Spira förbättrar Plangens löpande resultat. Avyttringen kommer innebära en reaförlust om -30 MSEK i fjärde kvartalet, säger Jonas Wiström.
1 oktober tillträdde Olav Thorstad som ny vd för kedjan.
– Hans uppgift är att öka lönsamheten för ett Plantagen som växer, säger Jonas Wiström
Läs mer: Plantagen värvar från Sats – han blir koncernchef för trädgårdskedjan