Försäljning
Plantagen ska bli mer lönsamt – då ses hela butiksnätverket över
Publicerad: 6 februari 2020, 07:42
Foto: Jamin Pirnia
Julhandeln var ingen hit för Plantagen. Sämre försäljning slår mot lönsamheten. Åtgärder har vidtagits för att nå bättre lönsamhet, bland annat ses butiksnätverket över.
Plantagen omsatte 645 miljoner norska kronor under det fjärde kvartalet (701 miljoner svenska kronor). Ett tapp från samma period året innan då omsättningen var 737 miljoner norska kronor (801 miljoner svenska kronor).
Avyttringen av dotterbolaget Spira kombinerat med en svag julhandel ligger bakom tappet.
De faktorerna påverkade även resultatet negativt. EBITA försämrades 47 miljoner norska kronor från fjärde kvartalet i fjol (51 miljoner svenska kronor). 26 av dem kan relateras till reavinstförlusten vid försäljningen av Spira.
För helåret ökar Plantagens omsättning emellertid, från 3,96 miljarder norska kronor 2018 (4,25 miljarder svenska kronor) till 4,02 miljarder norska kronor förra året (4,37 miljarder svenska kronor).
EBITA försämrades emellertid med 20 miljoner norska kronor till 160 miljoner (173,9 miljoner svenska kronor).
– För Plantagen pågår nödvändiga åtgärder för att minska hyreskostnader parallellt med ett åtgärdsprogram för bättre kunderbjudande och lönsamhet, säger ägaren Ratos vd Jonas Wiström.
Tre olönsamma butiker har stängts under året och översynen av butiksnätet för att öka lönsamheten kommer att fortsätta i år.
I dag har kedjan drygt 140 butiker i Sverige, Norge och Finland.
Belåningen i bolaget är hög och ett åtgärdsprogram har tagits fram i syfte att långsiktigt sänka kostnaderna.