Försäljning
Plantagen ökade försäljningen efter postiv påverkan av covid-19
Publicerad: 22 oktober 2020, 05:09
Foto: Shutterstock
Plantagen ökade försäljningen under tredje kvartalet. Högre försäljning per kund och en positiv påverkan av covid-19 bidrog till tillväxten.
Plantagens försäljning ökade till 937 miljoner norska kronor under det tredje kvartalet i år. Det var bättre än i fjol då försäljningen uppgick till 860 miljoner norska kronor.
Nettoomsättningen ökade med elva procent, drivet av kundtillväxt och högre försäljningen per kund, skriver ägarna i rapporten.
Även en positv påverkan av covid-19 bidrog till försäljningstillväxten.
Plantagen har länge kämpat med en sjunkande lönsamhet och svag tillväxt. När Nina Jönsson tillträdde som vd tidigare i år var en viktigt del i hennes uppdrag att stärka lönsamheten i bolaget.
Rörelseresultatet för det tredje kvartalet uppgick till 191 miljoner norska kronor, vilket kan jämföras med 102 miljoner norska kronor under samma period i fjol.
Läs mer: Corona-oro hos Plantagen: ”Strikta restriktioner kan drabba verksamheten”
Under det första kvartalet i år minskade nettoomsättningen för Plantagen och bolaget lämnade ett rörelseresultat på minus 47 miljoner norska kronor.
I det andra kvartalet ökade nettoomsättningen organiskt med 25 procent. Rörelseresultat, EBITDA, låg på 823 miljoner norska kronor.
Under de tre första kvartalen i år omsatte företaget 3 880 miljoner norska kronor, vilket kan jämföras med samma period förra året då omsättning låg på 3 381 miljoner under samma period.
Läs mer: Plantagen byter vd igen – Icas förra inköpschef tar över rodret för kedjan