Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Plantagen gick stärkta ur 2020 – ökade försäljningen och förbättrade resultatet

Publicerad: 8 februari 2021, 06:27

Foto: Jamin Pirnia

Plantagen avslutade året med tillväxt. För helåret ökade omsättningen med sex procent. ”Försäljningen har gynnats av pandemin och av ett bättre kunderbjudande”, säger ägaren Ratos vd Jonas Wiström.


Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomiPlantagen

Läs mer: Så ska Nina Jönsson få Plantagen att blomstra: ”Skapar ett nytt erbjudande”

Plantagen omsatte 802 miljoner norska kronor under det fjärde kvartalet (645 miljoner norska kronor).

– De ökade sin omsättning med tolv procent under kvartalet och sex procent under helåret. Detta trots att dotterbolaget Spira, som såldes under oktober föregående år, ingår i jämförelsetalen, säger Jonas Wiström i en kommentar.

Ett förbättrat kunderbjudande och en förbättrad butiksdrift bidrog till den ökade försäljningen, liksom en framgångsrik julkampanj. Det skriver Ratos i sitt bokslut.

– Försäljningen har gynnats av pandemin och ett bättre kunderbjudande som resulterat i såväl kundtillväxt som ökad försäljning per kund. Kassaflödet var starkt, säger Jonas Wiström.

För helåret 2021 landade omsättningen på 4 682 miljoner norska kronor (4 026 miljoner norska kronor)

Verksamheten redovisar ett EBITDA-resultat på 103 miljoner norska kronor för fjärde kvartalet, en förbättring med 143 miljoner norska kronor jämfört med fjol då Plantagen redovisade ett minusresultat på 60 miljoner norska kronor.

– Den nya ledningen har på kort tid lyckats förbättra bruttomarginalen, bland annat som en följd av lägre kostnader inom framför allt logistik och inköp samt högre produktivitet i butikerna, säger Jonas Wiström.

Förra årets resultat påverkades dessutom negativt med 26 miljoner norska kronor av en reaförlust kopplat till försäljningen av Spira.

För helåret förbättrades EBITDA-resultatet, från 601 miljoner norska kronor 2019 till 1 069 miljoner norska kronor 2020.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev