Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Pandmin har slagit hårt mot H&M–konkurrenten – tappade 28 procent

Publicerad: 11 mars 2021, 08:52

Zaras ägare Inditex drabbats hårt av pandemin, vilket syns i gruppens årsredovisning för 2020 som släpptes igår. Men ledningen väljer att blicka framåt. “Inditex står starkare i dag än vad vi gjorde för två år sedan”, säger styrelseordförande Pablo Isla.


Ämnen i artikeln:

Ekonomi

Försäljningen sjönk med 28 procent jämfört med 2019, medan rörelseresultatet i måttet EBITA, som visar resultatet före räntor, skatt, nedskrivningar, avskrivningar och goodwillavskrivningar, föll med 40 procent till 1,1 miljarder euro.

Butiksstängningar och restriktioner gjorde att antalet arbetade timmar under året minskade med 25,5 procent.

Själv beskriver gruppen, som driver kedjor som Zara, Zara Home och Pull & Bear, däremot läget i ljusare toner.

– Inditex har kommit ut starkare efter ett utmanande år tack vare det fantastiska engagemang som alla i företaget uppvisat, säger Pablo Isla i brittiska Charged.

Att försäljningen inte föll ändå mer förklarar gruppen med lyckade e-handelssatsningar och minskade kostnader. Under 2020 ökade onlineförsäljningen med 70 procent. Samtidigt minskade kostnaderna med 17 procent.

– Inditex står starkare idag än vad vi gjorde för två år sedan, tack vare en unik företagsmodell och en global, flexibel, digital och hållbar försäljningsplattform, vilket gör att vi står väl positionerade inför framtiden, säger Pablo Isla.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ekonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News