Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Pandemin slog hårt mot pressat Odd Molly – tappade 40 procent

Publicerad: 26 augusti 2020, 07:07

Odd Mollys omsättning sjönk med 40 procent under andra kvartalet. ”Modeverksamhet påverkats väsentligt av pandemins effekter”, säger vd Jennie Högstedt Björk. Samtidigt har bolaget börjat hitta nya vägar att växa.


Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiOdd MollyCorona

Läs mer: Klädbolaget köper fler fastigheter: ”Utmanare på logistikmarknaden”

Odd Molly omsatte 37,7 miljoner kronor under det andra kvartalet, ett tapp på 40 procent jämfört med samma period i fjol.

– Försäljningsutvecklingen påverkades negativt av betydande besökstapp i våra kvarvarande fysiska butiker samt vissa förskjutningar i leveranser till återförsäljare då några av våra leverantörer verkar i marknader som tidvis varit helt nedstängda, säger Jennie Högstedt Björk i en kommentar.

Samtidigt drog Odd Molly ner på rean i år, berättar hon, genom att dra igång den senare och ha lägre rabatter. Det dämpade försäljningen online.

Rörelseförlusten sjönk, från 17,9 miljoner kronor i fjol till 9,3 miljoner kronor i år. Högre bruttomarginalvinst samt kostnadsbesparingar är orsaken.

Parallellt med modeverksamheten har Odd Molly gett sig in i fastighetsbranschen. I dag presenterar bolaget ytterligare två logistikfastigheter.

– Vår ambition är att fortsätta utveckla denna verksamhet och öka vår närvaro som fastighetsaktör, säger Jennie Högstedt Björk.

Hon konstaterar att bolaget har flera spännande projekt på gång. I går relanserades Hunkydory med egen webbshop och hos utvalda återförsäljare.

– Vi fortsätter att utveckla och effektivisera modeverksamheten för att förbättra lönsamhet och försäljningsutveckling. Samtidigt pågår ett strategiskt arbete för att utveckla koncernen med ökat fastighetsfokus som även bidrar till stärkta finansiella förutsättningar.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News