Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

”Oroväckande” svaga siffror för modehandeln: ”En lyckad julhandel blir avgörande”

Publicerad: 10 november 2022, 05:46

Försäljningen av kläder steg marginellt i oktober.

Foto: Daniel Norman

Oktober var ingen bra månad för skohandeln, som tappade försäljning. Det visar Stilindex från Svensk Handel. Försäljningen av kläder steg, men det var marginellt.

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


– Månadens siffror är oroväckande svaga. Effekterna av inflation och höga räntor gör att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det slår hårt mot en redan hårt prövad modehandel, säger Svensk Handels vd Sofia Larsen i en kommentar. 

Försäljningen av kläder steg med 0,2 procent i oktober jämfört med samma månad i fjol, visar Stilindex. Försäljningen var på samma nivå som i oktober 2019, det vill säga innan pandemin. 

Skohandeln däremot tappade försäljningen. Den var 5,8 procent lägre än i fjol och hela 18,6 procent lägre än oktober 2019. 

– Modehandeln påverkas i hög utsträckning av vädermässiga förhållanden. Oktober var varmare än normalt, vilket gjort att inköpen av varmare jackor och skor fortfarande låtit vänta. Många gånger är det först när strumporna blir blöta på vägen till jobbet som vi inser att vinterskorna behöver inhandlas, säger Sofia Larsen.

Hittills i år, under årets första tio månader, har försäljningen av kläder ökat med 16,6 (+3,1 jämfört med samma period 2019) och försäljningen av skor har ökat med 9,6 procent (-19,1 procent jämfört med januari-oktober 2019). 

– Nu stundar Black Friday och julhandeln som brukar ge modehandeln en välbehövlig skjuts försäljningsmässigt. Vi hoppas att så även blir fallet i år. Med en långdragen pandemi bakom oss, och allt tuffare ekonomiska tider att vänta, blir en lyckad julhandel avgörande för många butikers överlevnad, säger Sofia Larsen.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev