Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 15 juni 2021, 04:53
Foto: Thomas Ohlén
Dagligvaruhandeln växte också i maj. Tillväxten drevs ännu en gång av online. ”E-handeln gick fortsatt starkt”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Svensk Dagligvaruhandels index för maj visar att omsättningen ökade med 1,1 procent jämfört med samma månad 2020.
Då växte branschen med 8,2 procent.
– Tillväxten var stark hela förra våren, säger Karin Brynell om det utmanande jämförelsetalet.
Online utvecklades bäst också i maj med en försäljningsökning på 26,1 procent: hemleverans ökade med 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent.
Kanalandelen sjönk ändå till årslåga 6,4 procent.
– Men det är klart över nivån i maj förra året då den uppgick till 5,2 procent-
Fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade i maj med 0,3 procent.
– Värt att notera är att tillväxten i de fysiska butikerna var hög hela förra våren, säger Karin Brynell och tillägger att den uppgick till 5,4 procent i maj i fjol.
Market berättade för en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning ökade med 0,2 procent i maj jämfört med samma period 2020 och jätten tappade alltså marknadsandelar.
Ingen annan aktör har hittills offentliggjort omsättningssiffror för förra månaden.
Dagligvaruindex för juni publiceras 15 juli – samma morgon som Axfood presenterar sin rapport för årets andra kvartal.
■ Fysiska butiker: -0,3 (-1,4)
■ E-handel: 26,1 (77,9)
Avhämtning: 36,3 (12,0)
Hemleverans: 16,9 (46,6)
Kanalandel: 6,4 (7,2)
■ Totalt: 1,1 (1,8)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i maj: -0,4 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).