Försäljning
Nytt tapp för e-handeln – efter förra månaden tillväxt: ”Många siffror går åt fel håll”
Publicerad: 21 april 2023, 05:35
Foto: Getty Images
Försäljningen online sjönk i mars. Det visar Svensk Handels indikator. ”Även e-handeln fortsätter att påverkas av de tuffare tiderna”, konstatera innovationschef Per Ljungberg.
E-handeln tappade åter fart i mars, efter en positiv utveckling i februari.
Försäljningen sjönk med tre procent, jämfört med samma månad i fjol. Räknas köp från utländska e-handlare in var tappet fem procent.
– Även e-handeln fortsätter att påverkas av de tuffare tiderna, och många siffror går åt fel håll. Med det sagt finns ändå ljusglimtar. Vi kan bland annat se en tillväxt för kläder och skor under första kvartalet. Trots det dystra konjunkturläget finns det alltså flera företag som går mot strömmen, säger Per Ljungberg.
Andelen av svenskarna som e-handlade var i stort sett oförändrad, om man jämför med mars i fjol. Däremot skön det genomsnittliga köpbeloppet. Med tanke på inflationen och prisökningarna pekar det på att volymutvecklingen var större än tappet på tre procent.
E-handlarna pressas just nu av en exceptionellt låg efterfrågan där volymutvecklingen inte vara så låg sedan 90-talskrisen.
Samtidigt har e-handeln svårt att möta den starka omsättningstillväxten som skedde under pandemin. Sedan januari 2022 har e-handelnsindikatorn bara pekat på en tydlig omsättningstillväxt under två månader av 15.
– Trots de svaga siffrorna är det viktigt att framhålla att stora delar av den beteendeförändring mot ökad e-handel som observerades under pandemin har permanentats. Digitala inslag är numera en självklarhet i samband med många köp och över tid förväntas e-handeln fortsätta växa med 10-15 procent per år, säger Per Ljungberg.