Försäljning
Nytt jättetapp för matbutikerna – så mycket rasade försäljningen i mars
Publicerad: 18 april 2023, 04:52
Dagligvaruhandels omsättning fortsätter att sjunka – inräknat den extrema inflationen. ”Konsumenterna köper billigare eller färre varor vilket gör att prisjusterade försäljningsutvecklingen är kraftigt negativ”, säger branschorganisationens vd Karin Brynell.
Foto: Susan Berzelius
Dagligvarubutikerna hade ännu en svag månad. Försäljningen backade rejält – inräknat inflationen. Här är siffrorna för mars och årets första kvartal.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopEurocashHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketIkeaLidlMathemMatsmartStora CoopTempoWillysXtraDagligvarorSvensk Dagligvaruhandels index för mars visar att butikernas omsättning steg med 8,9 procent jämfört med samma månad i fjol – men samtidigt ökade priserna på livsmedel och alkoholfria drycker med 19,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex.
Prisjusterat backade försäljningen i dagligvaruhandeln därmed med 10,8 procent.
– Inflationen är fortsatt på en historiskt hög nivå även om takten var något lägre i mars, säger branschorganisationens vd Karin Brynell och tillägger att dagligvaruhandeln har haft negativ försäljningsutveckling sedan mars 2022.
Karin Brynell är vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Foto: Roberth Björk
Högre priser har tydligt ändrat konsumenternas köpbeteenden.
– De köper billigare eller färre varor vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen är kraftigt negativ.
Omsättningen i fysiska butiker ökade med 9,8 procent jämfört med samma månad i fjol – alltså exklusive inflationen.
E-handeln minskade i mars med 7,7 procent och kanalens andel uppgick i mars till 4,6 procent.
LÄS OCKSÅ: Från bortglömd till kult – så blev prisoraklet Sveriges mest jagade expert
– E-handelsförsäljningen fortsatte att minska under årets första kvartal. Andelen är dock fortfarande stabil. Mars är också första månaden då försäljningsutvecklingen möter jämförelsetal från en månad utan pandemirestriktioner, säger Karin Brynell.
Årets inledande kvartal uppgick försäljningsökningen till 9,2 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
Tillväxten var 10,7 procent i fysiska butiker medan online minskade med 14,4 procent.
LÄS OCKSÅ: Nya löneavtalet kan bli tufft för handlare: ”Bara att kavla upp ärmarna”
Kalendereffekten beräknas till 0,9 procent för mars och till 0,5 procent första kvartalet.
Justerat för prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen till -11,7 procent i mars och -11,4 procent för kvartalet.
Ica Gruppen och Axfood presenterar sina försäljningssiffror 26 april.
Dagligvaruindex för april publiceras 16 maj.
Dagligvaruhandeln i mars
Fysiska butiker: 9,8 (10,7)
E-handel: -7,7 (-14,4).
Avhämtning: -15,3 (-23,5).
Hemleverans: -1,3 (-6,1).
Kanalandel: 4,6 (4,7).
Totalt: 8,9 (9,2).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2022. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i mars 0,9 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).