Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Nytt index visar sporthandelns utveckling – så gick första kvartalet

Publicerad: 29 juni 2021, 12:17

Nya Sportindex visar försäljningen i sporthandeln.

Foto: Pressbild

Branschorganisationen Svenskt Sportforum och HUI Research lanserar ett branschindex med statistik över sporthandelns utveckling. ”Ett efterlängtat facit”, säger Claes Forsberg, vd på Svenskt Sportforum.


Ämnen i artikeln:

HUI Research

Syftet med Sportindex är att ge ett kvalitetssäkrat statistikunderlag som är värdefullt för en rad aktörer som detaljister, leverantörer och tillverkare.

- Som leverantör har vi ett stort behov av den statistik som Sportindex presenterar. Vi måste anpassa utbudet efter konsumenten och deras efterfrågan, och det har saknats underlag för det, säger Johan Ekeroth, vd på Didriksons i ett pressmeddelande.

Sportindex publiceras kvartalsvis och innehåller statistik över sporthandelns utveckling på månadsnivå. Utvecklingen i de fysiska butikerna och e-handeln särredovisas – samt bryts ner på kläder, skor och utrustning.

Den första Sportindex-rapporten, med statistik för första kvartalet 2021 samt helåret 2020, visar att sporthandeln ökade med 15 procent under första kvartalet 2021 jämfört med samma period föregående år. 

Mätt på jämförbara enheter låg tillväxten för hela sporthandeln på 21,4 procent. 

Tillväxten i jämförbara fysiska butiker var 15,2 procent under första kvartalet samtidigt som e-handeln uppvisade tillväxttal om 59,5 procent. E-handeln står nu för 18 procent av den totala försäljningen i sporthandeln, vilket kan jämföras med en e-handelsandel på 10 procent år 2019.

Sportindex baseras i dagsläget på försäljningssiffror från Stadium, Intersport, XXL, Team Sportia, Stadium Outlet, Löplabbet och Sneakers Point. 

Tillsammans motsvarar dessa bolag halva den svenska sporthandeln.

– Sportindex är ett efterlängtat facit över sporthandelns utveckling som baseras på siffror från de ledande aktörerna i branschen. Vi ser även en stor möjlighet att utveckla Sportindex framöver. När fler sportaktörer hoppar på tåget kommer Sportindex kunna presentera siffror på ännu finare nivå, där exempelvis utrustning bryts ner på sju underkategorier såsom alpint, cykel och outdoor. Då kommer sporthandeln ha ett bättre statistikunderlag än de flesta andra branscher, och det ger goda förutsättningar att skapa tillväxt och lönsamhet, säger Claes Forsberg i en kommentar.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HUI Research

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev