Försäljning
Nytt bakslag för matbutikerna – så mycket sjönk försäljningen i maj
Publicerad: 15 juni 2023, 04:58
Dagligvaruhandeln återhämtade sig något i maj men det blev ändå ett stort volymtapp när prisutvecklingen på livsmedel och alkoholfria drycker räknas in.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Dagligvaruhandeln har tappat stora volymer i början av 2023. Maj innebar en viss återhämtning – på grund av lägre inflation. Här är senaste nyckeltalen för fysiska butiker och e-handeln.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopEurocashHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketIkeaLidlMathemMatsmartStora CoopTempoWillysXtraDagligvarorDetaljhandelnSvensk Dagligvaruhandels index visar att branschens totala försäljning ökade med 10,2 procent i maj i år jämfört med samma månad 2022.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick enligt SCB:s siffror till 14,2 procent vilket gör att prisjusterade försäljningsutvecklingen kan estimeras till -3,9 procent.
LÄS OCKSÅ: Räntechocken: Så slår den mot försäljningen – lista bransch för bransch
– Relaterat till den något lägre inflationen tyder det på en viss återhämtning av försäljningsvolymerna. Men vi ska ha i åtanke vad det gäller inflationen att vi nu möter höga jämförelsetal för 2022, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
Karin Brynell är vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Foto: Roberth Björk
Fysiska butiker hade en försäljningsökning på 10,7 procent medan online växte med 1,6 procent.
– E-handeln visade positiv utveckling för första gången sedan slutet av 2021.
Hemleverans var betydligt hetare än click and collect i maj.
LÄS OCKSÅ: Stor kartläggning visar lönsamhetssmällen: Jätten sänker branschen
– Tillväxten drivs av e-handelsförsäljningen med hemleverans, säger Karin Brynell.
Dagligvaruindex för juni publiceras fredag 14 juli (06.15) och samma morgon (07.00) presenterar Axfood delårsrapporten för årets andra kvartal.
Dagligvaruhandeln i maj
Fysiska butiker: 10,7 (9,9)
E-handel: 1.6 (-10,4).
Avhämtning: -3,7 (-18,6).
Hemleverans: 5,7 (-3,1).
Kanalandel: 4,2 (4,4).
Totalt: 10,2 (8,8).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2022. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i maj: 0,0 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).