Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Nya matbutiker gav köpcentrumet ett lyft: ”Fick direkt en positiv effekt”

Publicerad: 6 mars 2020, 10:50

Lidl och Ica Kvantum öppnade i Kista galleria förra året. Två lyckade etableringar för köpcentrumet. ”Fick direkt en positiv effekt”, säger Magnus Bergman hos ägaren Citycon.


Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Förra året utökades Kista gallerias utbud av livsmedel när Lidl och Ica Kvantum öppnade butiker där.

–  Med Ica Kvantum och Lidl har Kista galleria äntligen fått ett matutbud i paritet med gallerians storlek och öppningarna fick direkt en positiv effekt på försäljning och besök, säger Magnus Bergman, nordisk operativ chef hos Citycon.

Under 2019 ökade antalet besökare i köpcentrumet med fyra procent och försäljningen steg med tre procent.

– Men matbutikerna är inte hela förklaringen: vi ser att fler tar sig hit via tunnelbanan, Kistamässan och företagsklustret fortsätter att dra publik. Platsen är stark och fortsätter att växa, säger Magnus Bergman.

Citycon lyfter fram Kista galleria som ett framgångsrikt exempel på hur man kan ompositionera medelstora och stora köpcentrum genom att fylla dem med annat innehåll.

– I tre år har vi aktivt ompositionerat Kista för att möta den förändrade efterfrågan som uppstått: Vi har jobbat i flera år med att öka inslaget av vård, tjänster, lågpris och livsmedel. Vi har även en rad unika koncept som andra gallerior saknar, och som passar målgruppen väldigt bra. Nu ser vi resultatet av alla insatser, säger Magnus Bergman

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev