Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Nya dystra siffror för e-handeln – tillväxtkurvan fortsätter att peka nedåt

Publicerad: 19 september 2022, 05:23

Svenskarna spendera i genomsnitt mindre pengar online.

Foto: Getty Images

Tillväxtkurvan för e-handeln fortsätter att peka nedåt. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator. ”E-handeln från utlandet sticker ut med en mycket svag omsättning”, säger chefsekonom Johan Davidson.


Ämnen i artikeln:

Svensk HandelE-handel

Omsättningen för e-handeln minskade med elva procent i augusti jämfört med samma månad i fjol, visar Svensk Handels e-handelsindikator. 

Räknas köpen från utlandet in var tappet 20 procent. 

– E-handeln från utlandet sticker ut med en mycket svag omsättning även i augusti. Under sommarmånaderna juni till augusti har omsättningen i e-handeln från utlandet varit 60 procent lägre än föregående år. Det har, allt annat lika, bidragit till att hålla uppe den inhemska konsumtionen bland annat inom den svenska e-handeln, säger Johan Davidson. 

Men trots det, och trots prisökningar på många varor, har de svenska e-handlarna det tufft. 

– Den snabbt försvagade köpkraften och hushållens oro för den egna ekonomin spelar en stor roll, fortsätter Johan Davidson. 

LÄS OCKSÅ: Mikael Sydner: Siffran som är rena mardrömmen för dagligvaruhandeln

Januari till augusti har omsättningen online sjunkit med tretton procent. Utländsk e-handel inräknat var tappet 16 procent. 

Fyra procent fler svenskar uppgav att de e-handlade i augusti jämfört med i juli, 68 procent totalt. Siffran är ändå två procent lägre än motsvarande månad 2021. 

Framför allt beror tappet på att det genomsnittliga köpbeloppet var elva procent lägre än ett år tidigare. Januari till augusti har svenskarna i genomsnitt spenderat tretton procent mindre på inköp online. 

– En positiv aspekt för e-handeln, trots vikande omsättning, är att det fortfarande är en betydligt högre andel av befolkningen som e-handlar jämfört med före pandemin. Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument faller däremot när fler handlar i fysisk butik och samtidigt håller hårdare i plånboken. Men vi ser nu också en tydlig branscheffekt som drar ner de genomsnittliga köpbeloppen, när e-handlandet i kapitaltunga delbranscher som hemelektronik, möbler/heminredning och byggvaror minskar, säger Johan Davidson. 

LÄS OCKSÅ: Hela listan: Så gick handeln i din kommun 2021 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev