Försäljning
Ny undersökning: Svenskarna har lagt en miljard mindre på julklappar hittills
Publicerad: 22 december 2022, 10:45
Svenskarna håller hårdare i plånboken under årets julhandel, visar en ny undersökning som Kantar Sifo genomfört åt Postnord.
Foto: Daniel Norman
Svenskarna har lagt en miljard kronor mindre på julklappar i år jämfört med i fjol hittills. Det visar en undersökning Kantar Sifo genomfört åt Postnord.
LÄS OCKSÅ: Den fysiska julhandeln blomstrar i krisen: ”Ingen avmattning”
– Att det har handlats julklappar för mindre pengar i år ligger i linje med den prognos för e-julhandeln som Postnord gjorde i E-barometern för tredje kvartalet. Konsumenterna har blivit mer prismedvetna i år och allt fler handlade sina julklappar redan under Black week, säger Postnords vd Mathias Krümmel i en kommentar.
Fram tills 15 december hade det handlats julklappar frö 18,7 miljarder kronor, visar undersökningen. Motsvarande siffra för fjolåret, där avstämningen gjordes 16 december var 19,7 miljarder kronor.
E-handelns andel av julhandeln ökar marginellt, från 51 till 52 procent. Mätt i pengar handlar det om 9,7 miljarder kronor vilket är mindre än i fjol med tanke på en lägre totalkonsumtion.
Svenskar lägger i genomsnitt 3 073 kronor på julklappar, visar Kantar Sifos och Postnords undersökning. I fjol var genomsnittsbeloppet 3 121 kronor.
LÄS OCKSÅ: Köpfesten kan bli en rysare – här är siffrorna som avslöjar kundernas planer