Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ny studie: Här är branscherna där köpsuget är starkast

Publicerad: 21 januari 2022, 08:46

Hemelektronik samt sport och fritid är branscher där svenskarna sannolikt spenderar pengar de närmaste månaderna. Det visar Prisjakts nya rapport Konsumentkompassen.

Ämnen i artikeln:

Prisjakt

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Det finns ett kraftigt sug efter hemelektronik.

Det visar Prisjakts Köpkraftindex, som är en del av Konsumentkompassen.

Index ligger på toppnoteringen 7,7 i segmentet hemelektronik under första kvartalet.

Köpkraftindex är ett mått på konsumenternas köpkraft det närmaste kvartalet. Detta mäts genom att fråga konsumenterna hur goda möjligheter de har att spendera pengar på fysiska varor de tre kommande månaderna.

Indexet ligger mellan ett och tio där tio betyder mycket goda möjligheter att konsumera.

Totalt landar Köpkraftindex för första kvartalet 2022 på en sjua. I undersökningen, genomförd av Kantar Public, uppger 45 procent av svenskarna att de har goda möjligheter att spendera pengar de kommande tre månaderna. 

Högst värde får alltså hemelektronik samt sport och fritid med 7,7. 

Strax bakom kommer möbler och heminredning samt hushållsapparater samt vitvaror.

– Vårt Köpkraftindex ger en indikation på hur goda möjligheter branschen har att konvertera till köp. En grupp konsumenter med stark köpkraft handlar inte nödvändigtvis mer än andra. Men blir de presenterade för relevanta varor med slagkraftiga budskap så är konverteringsgraden potentiellt hög i denna grupp, då det finns ekonomiskt utrymme för konsumtion, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights. 

Enligt rapporten är det främst i fysisk butik som konsumenterna väljer att handla det närmaste kvartalet: 37 procent uppger att de främst väljer fysisk butik medan 29 procent uppger att de ska handla mest online. 23 procent säger att de ska handla lika mycket i båda kanalerna medan sju procent säger att de ska handla allt i fysisk butik. En procent säger att de ska köpa allt online.

Hela rapporten finns att hämta hos Prisjakt.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev