Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Netonnets rekordår – kraftigt ökad försäljning och fördubblat resultat

Publicerad: 8 april 2021, 06:31

Netonnets försäljning nådde en rekordnivå 2020. Samtidigt redovisas ett nästintill fördubblat rörelseresultat. ”Jag är väldigt stolt”, säger vd Susanne Holmström.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikNetonnet

Läs mer: Netonnet utvecklar tjänster och rekryterar chef från Telia för att leda satsningen

I kölvattnet på pandemin hade hemelektronikhandeln ett starkt år 2020 med en tillväxt på 17 procent jämfört med 2019, enligt GFK.

Netonnet slog det med råge. Omsättningen steg med 23 procent till 6,8 miljarder under året. Det är den procentuellt största tillväxten för bolaget under de tio senaste åren.

– Jag är väldigt stolt över hur vi under pandemin har kunnat hantera en stark tillväxt, som framför allt skett online. Pandemin har påverkat oss alla och vårt primära fokus under året har varit att säkerställa våra kunders samt medarbetares hälsa och säkerhet, säger Susanne Holmström i en kommentar och fortsätter:

– Pandemin har ytterligare stärkt oss i vår tro på vikten av att ha en tydlig vision, en stark värdegrund och tydliga gemensamma målsättningar. Det och våra fantastiska medarbetare som är själva förutsättningen för vår förmåga att agera snabbt har varit en starkt bidragande orsak till att vi som företag har kunnat fortsätta ta marknadsandelar. Vi har bevisat att modellen är skalbar och vi har klarat en stark tillväxt utan att få för stor växtvärk.

Rörelseresultatet ökade med 84 procent till 218 miljoner kronor.

Enligt Susanne Holmström är det en följd av organisk tillväxt kombinerat med fokus på kostnader och ökad effektivitet.

– Under året som gått har vi vässat vårt kunderbjudande ytterligare, inte minst genom nya lösningar för snabba och effektiva leveranser där vi kan leverera till nästan hälften av Sveriges befolkning redan samma dag. Vi har vidare sett stark tillväxt i våra besökssiffror, framför allt online. Under 2020 hade vi över 100 miljoner besök, där fler än 95 procent skedde online, och vi når inom kort en miljon medlemmar i vår kundklubb. Nya kundgrupper har upptäckt oss och vi ser att våra kunder återkommer i allt större utsträckning.

Läs mer: Doldisen har tagit plats i rampljuset – summerar ett år med rekordtillväxt: ”Det finns inga gränser”

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HemelektronikNetonnet

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News