Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Nelly flaggar för tvåsiffrigt tapp – nu ses kostnaderna över och bolaget inför anställningsstopp

Publicerad: 12 juni 2022, 06:05

Nelly flaggar för försäljningstapp.

Foto: Daniel Norman

Ytterligare en modehandlare online vinstvarnar. I slutet av veckan meddelade Nelly att försäljningen för andra kvartalet väntas minska tvåsiffrigt och resultatet försämras. Nu ska kostnaderna ses över.


Ämnen i artikeln:

Nelly

LÄS OCKSÅ: Expertens dom: 2022 går till historien som året då e-handeln gick back

Nelly Group redovisade en nettoomsättning på 396,7 miljoner kronor för det andra kvartalet i fjol. Rörelseresultatet landade på sju miljoner kronor.

Bolaget släpper sin delårsrapport 15 juli. Men redan nu varnar det för ett tvåsiffrigt försäljningstapp. Nelly Group skriver även i pressmeddelandet att rörelseresultatet väntas bli negativt eller landa runt nollan. 

– Nellys försäljning minskar primärt på grund av färre besök till våra hemsidor. E-handeln har haft en svag vår, vilket ökat konkurrensen om att driva trafik och attrahera kunder online. Samtidigt ser vi en ökad organisk trafik. Trots en högre bruttomarginal och lägre kostnader för vårt lager minskar rörelseresultatet, huvudsakligen drivet av den lägre omsättningen. Nu höjer vi tempot i vår omställningsresa mot lönsamhet, säger vd Kristina Lukes i en kommentar.

Nelly Group har redan tidigare inlett en omställningsresa vilken ska ge en bättre lönsamhet. Det innebär bland annat att logistik och andra processer ska bli mer effektiva. 

Nu intensifieras det arbetet. Samtidigt prioriteras lönsamhet för tillväxt, vilket bland annat innebär att en kostnadsöversyn ska göras och att bolaget inför anställningsstopp. 

LÄS OCKSÅ: Boozt räknar med lägre tillväxt: ”Har visat sig vara mer utmanande än vad vi trodde” 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Nelly

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev