Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

NA-KD sålde för 700 miljoner mer – och agerar efter kritiken mot arbetsmiljön

Publicerad: 2 mars 2021, 07:41

NA-KD ökade försäljningen med 56 procent under 2020 och förbättrade resultatet. Bolaget vidtar nu åtgärder mot den kritik som riktades mot bland annat företagets arbetsförhållanden och praktikprogram. ”Med 2020 bakom oss kan vi konstatera ytterligare ett år med stora framsteg, både i omsättning och resultat, men framförallt så har vi lärt oss väldigt mycket och satt grunden för de kommande åren”, säger vd Jarno Vanhatapio.


Ämnen i artikeln:

ModeNa-kd

NA-KD ökade sin försäljning med över 700 miljoner kronor under 2020, vilket motsvarar en ökning med 56 procent från 2019. Bolagets nettoomsättning landade därmed på drygt två miljarder kronor. Under året fick bolaget in över 1,2 miljoner nya kunder från över 100 marknader.

Företaget uppger i ett pressmeddelande att de gör ett av sina starkaste resultat sedan starten 2016.

Resultatet, EBITDA, kommer att hamna på omkring -1,5 procent. Motsvarande siffra 2020 var -8,2 procent. Bolaget uppger att resultatet belastas med kostnader kopplade till covid-19 och att rensat från dessa är det operativa underliggande helårsresultatet positivt.

– Med 2020 bakom oss kan vi konstatera ytterligare ett år med stora framsteg, både i omsättning och resultat, men framförallt så har vi lärt oss väldigt mycket och satt grunden för de kommande åren. I ljuset av Covid-19, och att vi fortsatt att investera tungt i verksamheten så är vi väldigt nöjda att kunna presentera ett så pass starkt helår 2020. Vi har också sedan december tillsammans med EY jobbat fokuserat med åtgärder kring det som lyfts fram i svensk media gällande arbetsmiljön. Det är hanterbara saker som vi nu förbättrar, uppger vd Jarno Vanhatapio i en kommentar.

Företaget, som nu har varit online i fem år, lanserar nya varumärkeslöften och åtgärder som en respons på den kritik som riktades mot bolaget i december 2020. NA-KD kritiserades under slutet av året för brister inom företagets praktikprogram, arbetsförhållanden och inkludering.

NA-KD tillsatte därför en oberoende utredning genom revisions- och rådgivningsbolaget EY och pausade nya antagningar till praktikprogrammet.

– Vi är mycket glada över att EY har gjort en oberoende genomlysning inom dessa viktiga frågor och är tacksamma att både nuvarande och tidigare praktikanter och medarbetare klivit fram och berättat om sina erfarenheter – positiva och negativa. Vi är ödmjuka inför kritiken och våra utmaningar men kan också konstatera att många av händelserna som nämndes i media härrör från 2016-2018 och att flera av media-rubrikerna inte balanserat speglar bolaget som det ser ut idag. Hela processen påskyndar vårt arbete med att göra NA-KD till ett ännu bättre bolag och arbetsgivare, säger vice vd Oscar Von Konow i en kommentar.

Bolaget presenterar även åtgärder inom hållbarhet, arbetsförhållanden och jämställdhet. Företaget har bland annat ökat andelen plagg som är producerade med mer hållbara material och metoder. De fortsätter att arbeta för förbättrade arbetsförhållanden bland annat genom ett initiativ för att klargöra arbetsuppgifter, organisation, policies, processer och strukturer. Och fortsätter arbeta för mångfald och jämställdhet.

I april lanserar NA-KD ett nytt praktikprogram.

– Vi har tagit stora kliv under de första fem åren sedan start men har bara påbörjat vår resa. Femårsjubileet har varit en tid för att blicka tillbaka på det vi är stolta över, men också vad vi kan göra bättre i framtiden. Därför har vi tagit fram ett antal åtaganden, vägledande principer och konkreta åtgärder som vi kommunicerar med våra kunder, anställda och samarbetspartners, säger Brand Director Natasha Billing om åtgärderna.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeNa-kd

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News