Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Modehandeln lyckades inte ta sig tillbaka på samma nivåer som innan pandemin

Publicerad: 13 januari 2022, 06:12

Försäljningen av kläder och skor ökade kraftigt i december.

Foto: Pressbild

Modehandeln fick ett rejält uppsving i december. Skohandeln gick till och med bättre än 2019. Sett till helåret kom försäljningen emellertid inte upp på samma nivåer som innan pandemin.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Försäljningen av kläder, i fysiska butiker och e-handel, ökade med 43,1 procent i december, jämfört med samma månad i fjol. Det visar Stilindex från Svensk Handel. 

Försäljningen av skor ökade med 72,8 procent. 

– Det kommer inte som någon överraskning att en stor ökning skett gentemot 2020 då julhandeln kraftigt begränsades av pandemin och dess restriktioner. Vi gläds givetvis åt att handlare ute i landet upplevt en bättre julhandel i år, men likt tidigare månader oroas vi över att återhämtningen kanske inte är fullt så stark som vi hade hoppats, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef för Svensk Handel. 

Jämfört med siffrorna för december 2019 var försäljningen av kläder 2,8 procent sämre. Skoförsäljningen däremot var 2,7 procent bättre. 

– Genomgående under pandemin har sko- och klädhandeln varit en av de branscher som drabbats hårdast av utökade restriktioner och handlare har slitits mellan hopp och förtvivlan. Det råder inget tvivel om att en oro finns för att nya uppmaningar om att jobba hemifrån och att undvika större sociala sammanhang kan slå hårt mot en bransch som varit kraftigt utsatt i snart två års tid, fortsätter Mats Hedenström. 

Sett till hela 2021 så ökade klädförsäljningen med 17,4 procent jämfört med året innan, skoförsäljningen var 16,1 procent bättre än 2020. 

Jämför vi däremot fjolårets siffror med de för 2019 var klädförsäljningen 6,1 procent sämre och försäljningen av skor 20,6 procent sämre. Tilläggas ska att även 2021 försämrades förutsättningarna för många butiker på grund av pandemin. 

– Det är också hög tid att fundera på vilket samhälle vi vill se efter pandemin. Handeln efterlever och fortsätter att efterleva de krav som ställs, men de ekonomiska konsekvenserna har varit stora och det ekar oroväckande tomt i många handlares kassakistor, säger Mats Hedenström.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev