Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Mellandagsrean har förlorat sin glans: ”Antalet kampanjer innan har ökat”

Publicerad: 19 december 2019, 12:17

Höstens shoppingfest slår mot den traditionella mellandagsrean. ”Att köpintresset stagnerar är inte så konstig”, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult Von Steyern.


Ämnen i artikeln:

PrisjaktBlack FridayRea

Svenskarnas intresse för mellandagsrean har i stort sett varit oförändrat de senaste åren.

Samtidigt har intresset för Black Friday vuxit med 55 procent, visar statistik som Prisjakt tagit fram genom att analysera antalet klick från deras sajt till olika butiker.

– Singles Day, Black Friday, Black Week, Cyber Monday. Antalet kampanjer innan mellandagsrean har både blivit fler och större, så att köpintresset under mellandagsrean stagnerar är inte så konstigt, säger Carl Vult Von Steyern.

Prisjakts studie visar också att rabatterna inte alls är lika stora i mellandagarnas som under Black Friday. Förra året var den genomsnittliga prisnedgången 3,07 procent, motsvarande siffra under årets Black Friday var 5,22 procent.

Antalet rabatterade varor var också fler under Black Friday.

– Handeln ser i dag annorlunda ut än vad den gjorde för några år sedan. Den är extremt kampanjdriven och det är på sätt och vis alltid rea. En anledning till de blygsamma prissänkningarna under mellandagsrean beror bland annat på att butikerna inte har möjlighet att matcha svenskarnas förväntningar, det är helt enkelt svårt om än omöjligt för butikerna ha stora rabatter året om utan att gå med förlust, säger Carl Vult Von Steyern

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

PrisjaktBlack FridayRea

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev