lördag10 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Matbutikernas stora volymtapp – så mycket sjönk försäljningen i april

Publicerad: 16 maj 2023, 05:20

Dagligvaruhandeln hade en ny svag månad när den stora prisökningen på livsmedel och alkoholfria drycker räknas in.

Foto: Agneta Renmark

Prisökningen på dagligvaror fortsätter att vara hög. Därmed blev det ett nytt stort volymtapp för butikerna. Här är nyckeltalen för april – och årets första fyra månader.

Ämnen i artikeln:

City GrossCoopEurocashHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketIkeaLidlMathemMatsmartStora CoopTempoWillysXtraDagligvarorDetaljhandeln

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Statistiska centralbyråns siffror för april visar att prisökningen på livsmedel och alkoholfria drycker var fortsatt hög och uppgick till 16,9 procent jämfört med samma månad för ett år sedan.

Därmed bedöms prisjusterade tappet i dagligvaruhandeln till -10,4 procent.

– Inflationstakten har mattats av under april även om priserna jämfört med för ett år sedan är betydligt högre. Våra medlemsföretag är försiktigt optimistiska vad gäller inflationstakten framå men oroas också över att butiker möter ökade kostnader för exempelvis hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter för unga, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Karin Brynell är vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Roberth Björk

LÄS OCKSÅ: Chocksiffror – nu vänder prisrallyt tvärt: ”Drivs av tre aktörer”

Försäljningen steg enligt Svensk Dagligvaruhandels index med 7,2 procent jämfört med april 2022.

– Det är de fysiska butikerna som driver försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln

Online backade med 7,7 procent – och kanalandelen sjönk till fyra procent.

LÄS OCKSÅ: Inflationens stora vinnare – nu vill alla ha matpriskoll: ”Ett enormt sug”

– E-handelsandelen är något lägre i april än under tidigare månader. Den är dock nästan dubbelt så hög som före pandemin. Det är de fysiska butikerna som fortfarande driver försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex för maj publiceras 15 juni.

Dagligvaruhandeln i april

Fysiska butiker: 7,2 (9,7)

E-handel: -7,7 (-12,9).

Avhämtning: -14,7 (-21,6).

Hemleverans: -1,5 (-5,1).

Kanalandel: 4,0 (4,5).

Totalt: 6,5 (8,4).

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2022. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i april -1,1 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev