Försäljning
Matbutikernas starka start på året – försäljningen lyfte med 5,3 procent i januari
Publicerad: 17 februari 2020, 07:04
Dagligvaruhandeln inledde året med ett rejält lyft. Tillväxten var den högsta sedan april förra året. E-handel med avhämtning i butik växer mest.
Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att försäljningen lyfte med 5,3 procent i januari jämfört med motsvarande månad 2019.
Så här fördelades den kanalmässigt:
■ Fysiska butiker: 5,0 procent
■ Online: 13,3 procent
– Dagligvaruhandeln öppnar året starkt med den högsta kalenderkorrigerade tillväxten sedan april 2019, säger näringspolitiskt ansvarige Daniel Liljeberg.
Indexet redovisar för första gången även tillväxten för e-handeln – uppdelad på hemleverans och upphämtning i butik.
Försäljningsökningen uppgick till 5,8 respektive 30,6 procent.
Kalendereffekten uppgick i januari till 1,1 procent.
Market har tidigare berättat att Ica-butikernas försäljning steg med 5,0 procent i januari och att Ica Kvantum lyckades bäst på 6,8 procent.