måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Matbutikernas dystra månad – inflationen får försäljningen att rasa

Publicerad: 16 mars 2023, 05:40

Inflationen fortsätter att slå hårt mot dagligvaruhandelns försäljning. Nya siffror visar att tappet blev stort även i februari.

Foto: Johan Marklund

Dagligvaruhandeln hade ännu en svag månad. Försäljningen rasade – inklusive höga inflationen. Här är siffrorna för fysiska butiker och e-handel.

Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelCity GrossCoopEurocashHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketIkeaLidlMathemMatsmartStora CoopTempoWillysXtraDagligvaror

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index visar att branschens samlade omsättning steg med 9,1 procent i februari i år jämfört med samma månad för drygt ett år sedan men samtidigt uppgick prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker till 21 procent enligt SCB:s konsumentprisindex (KPI).

Utfallet blev därmed starkt negativt för dagligvaruhandeln.

Tappet förra månaden estimeras till hela 11,9 procent.

– Den höga prisökningstakten fortsätter att påverka konsumenternas köpbeteende. Man köper färre och billigare produkter vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen fortsätter att vara kraftigt negativ under februari, säger branschorganisationens vd Karin Brynell.

Karin Brynell är vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Roberth Björk

Försäljningen i fysiska butiker uppgick till 10,7 procent medan e-handeln backade med 16,6 procent – exklusive inflationen.

Hemleverans minskade med 10,2 procent och click and collect med 23,8 procent.

Karin Brynell tecknar en dyster bild för dagligvarubutikerna i takt med ökade kostnader.

LÄS OCKSÅ: Matprischocken: ”Folk tror att Ica, Coop och Axfood skor sig på inflationen – det stämmer inte”

– Priserna i leverantörs- och produktionsled har ökat kraftigt och samtidigt slår höjda hyres-, ränte- och energikostnader hårt mot dagligvaruhandeln.

Ett stigande antal butiker har svag eller obefintlig lönsamhet.

– De ökade kostnaderna och konsumenternas minskade köpkraft leder till att många handlare befinner sig i ett pressat läge, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex för mars publiceras 18 april.

Dagligvaruhandeln i februari

Fysiska butiker: 10,7 (11,1).

E-handel: -16,6 (-17,6).

Avhämtning: -23,8 (-27,3).

Hemleverans: -10,2 (-8,5).

Kanalandel: 4,6 (4,7).

Totalt: 9,1 (9,3).

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2022. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i februari: 0,0 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev