Försäljning
Matbutikerna tappade stort igen – så mycket sjönk branschens försäljning
Publicerad: 21 februari 2023, 05:50
Dagligvarubutikerna tvingades uppleva ännu en svag månad. Nya siffror visar att försäljningen sjönk kraftigt när hänsyn tas till matprisinflationen.
Foto: Pontus Edman
Dagligvaruhandelns stora säljtapp fortsatte även i januari. Minskningen uppgick till tio procent – inklusive inflationen. Här är nya siffrorna för fysiska butiker och e-handeln.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopEurocashHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraIkeaLidlMathemMatsmartStora CoopTempoWillysDagligvarorSvensk Dagligvaruhandels index för årets första månad visar att branschens försäljning ökade med 9,5 procent jämfört med samma månad 2022 men eftersom priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 19,6 procent estimerar organisationen att den faktiska tillväxten uppgick till minus tio procent.
Så här säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell om januarisiffrorna.
– Årets fattigaste månad blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023.
LÄS OCKSÅ: Siffrorna som visar jättarnas dominans: Här är kundernas favoritkedjor i dagligvaruhandeln
Omsättningen i fysiska butiker steg i januari med 11,5 procent jämfört med samma månad i fjol medan online backade med 18,5 procent.
E-handelns andel av försäljningen uppgick i januari till 4,9 procent.
– Försäljningen i butik stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Större del av konsumtionen fortsätter att skifta till fysisk handel. Samtidigt är e-handelsandelen fortsatt stabil kring fem procent, säger Karin Brynell.
Kalendereffekten för januari beräknas av Svensk Dagligvaruhandel till 0,5 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 9,1 procent i januari.
LÄS OCKSÅ: Nina Jönssons raka besked – om Icas kris: ”Vi analyserar allt som vi spenderar pengar på”
Justerat för prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -10,5 procent.
Dagligvaruindex för februari publiceras 16 mars.
Dagligvaruhandeln i siffror i januari
Fysiska butiker: 11,5 .
E-handel: -18,5.
Avhämtning: -30,2.
Hemleverans: -6,9.
Kanalandel: 4,9.
Totalt: 9,5.
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2022. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i januari: 0,5 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).