Försäljning
Mars blev en kämpigare månad för Clas Ohlson: ”Präglad av minskat konsumtionsutrymme”
Publicerad: 6 april 2023, 05:22
Clas Ohlson ökade den organiska försäljningen i mars, totat sett sjönk omsättningen.
Foto: Pressbild
Med färre butiker samt konsumenter som höll hårdare i plånboken blev mars en kämpigare månad för Clas Ohlson. ”Den organiska försäljningsökningen i mars var en procent”, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström.
Clas Ohlson omsatte 623 miljoner kronor i mars månad, vilket innebar ett försäljningstapp på två procent jämfört med samma månad i fjol.
– Den organiska försäljningsökningen i mars var en procent i en marknad präglad av minskat konsumtionsutrymme för hushållen, samt med sju butiker färre netto jämfört med motsvarande månad förra året, säger Kristofer Tonström i en kommentar.
31 mars hade Clas Ohlson 222 butiker, vid samma tidpunkt 2022 var de 229.
– Vi noterar en god försäljningsutveckling i Norge med en organisk försäljningsökning om tre procent, säger Kristofer Tonström.
Totalt sett sjönk emellertid omsättningen i Norge med sex procent. I Sverige låg försäljning kvar på samma nivå som i fjol medan omsättningen växte med sex procent i Finland samtidigt som de organiska försäljningen var oförändrad.
– Parallellt med att den norska kronan försvagats relativt den svenska kronan ser vi att omvärldsfaktorer som kostnadsinflation och en stark US-dollar ger fortsatta utmaningar framöver. För att parera för detta är arbetet med kostnadsbesparingar högt prioriterat, fortsätter Kristofer Tonström.