Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lykos styrkebesked: ”Vi ökar resultatet kraftig med bibehållen hög tillväxt”

Publicerad: 11 februari 2021, 06:27

Lyko fortsatte att växa under det fjärde kvartalet, och gjorde det med lönsamhet. ”2020 fokuserade vi på möjligheterna och jag är stolt över hur vi lyckades tillvara ta dem”, säger vd Rickard Lyko som berättar att bolaget under 2021 lägger fokus på att utveckla organisationen för att kunna ta nästa steg.


Ämnen i artikeln:

Hälsa och egenvårdEkonomiLyko

Läs mer: Det mörka arvet har format Rickard Lyko: ”Vi måste bli tuffare och våga ta ställning”

Lyko omsatte 536,9 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, en tillväxt på 44 procent.

– Vi lyckas öka resultatet kraftigt samtidigt som vi lyckas bibehålla en hög tillväxttakt online på 67,8 procent, säger Rickard Lyko.

Rörelseresultatet förbättrades till 28,9 miljoner kronor för perioden (7 miljoner kronor).

– Vår rörelsemarginal i kvartalet har ökat till följd av rätt bemanning på lagret, återhållsamhet med timmar i butikerna samt en gynnsam fraktmix. Samtidigt har vi förbättrat marginalen under kvartalet mot föregående år till följd av att vi förbättrat vår förhandlingsposition samt exkluderat varumärken från kampanjer.

Under kvartalet kom 84,1 procent av omsättningen från e-handeln.

– De utökade restriktionerna till följd av pandemin har kraftigt påverkat vår retailverksamhet under kvartalet. Totalt tappade vi 25,9 miljoner i omsättning jämfört föregående år, säger Rickard Lyko.

Market har tidigare rapporterat att bolaget valt att stänga flera av sina butiker. 

Omsättningen för helåret landar på 1 665 miljoner kronor, vilket är en tillväxt på 42,1 procent jämfört med 2019.

Rörelseresultatet förbättras, från 21,3 miljoner kronor 2019 till 45,7 miljoner kronor i fjol.

– 2020 fokuserade vi på möjligheterna och jag är stolt över hur vi lyckades tillvara ta dem och stärkte vår position inom hår och skönhet. Vi överträffade alla tidigare rekord och välkomnade över 664 000 nya kunder, där åldersgruppen 65 plus ökade med hela 337 procent, säger Rickard Lyko.

Bolaget har sett en kraftig försäljningstillväxt online under hela året, där Norge, Finland och Danmark växte mest mätt i procent.

– Sverige fortsatt är störst i absoluta tal. Arbetet med våra nyetableringar i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike har gått bra men vi förväntar oss inga större försäljningsvolymer i närtid från dessa marknader, säger Rickard Lyko.

Nu fortsätter Lyko att bygga inför framtiden.

– 2021 fortsätter vi med hög ambitionsnivån och prioritera att utveckla organisationen till nästa nivå för att möjliggöra ytterligare tillväxt och ökad effektivitet. Detta samtidigt som vi ger kunderna den bästa möjliga upplevelse, säger Rickard Lyko.

Bland annat utvecklas sortimentet där flera nya varumärken adderas.

Läs mer: Julia Forsberg: Lykos tillväxtresa är inte fri från utmaningar

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News