Försäljning
Lyko växer online – men de fysiska butikerna har det tufft under coronakrisen
Publicerad: 22 april 2020, 05:10
Foto: Daniel Norman
Lyko ökade försäljningen med 24,8 procent under det första kvartalet, online var tillväxten 38,9 procent. ” Det effekter vi kan se av coronapandemin är en positiv trend online och en negativ trend i våra fysiska butiker”, säger vd Rickard Lyko.
Läs mer: Lyko både gasar och bromsar för att klara krisen: ”Paradoxalt”
Lyko omsatte 317 miljoner kronor under det första kvartalet 2020, en tillväxt på 24,8 procent.
– 2020 startade med bra försäljning Online och våra verksamheter i Norge, Finland och Danmark fortsätter att växa snabbt, säger Rickard Lyko i en kommentar.
Försäljningen i de fysiska butikerna såg bra ut i början av kvartalet, berättar han. Innan coronakrisen bröt ut på allvar. För kvartalet blev tappet 4,7 procent, 6,2 procent mätt i jämförbara enheter.
I mitten av mars genomförde Lyko flytten till sitt högautomatiserade lager hemma i Vansbro.
– Driften av automationen är nu i full gång och vi ökar vår kapacitet väsentligt. Nu är vi rustade för att klara vår snabba tillväxt, både gällande antal order och för att ytterligare utöka sortimentet, säger Rickard Lyko och fortsätter:
– Under kvartalet har vi tagit investeringar inför flytten av lagret, stått med dubbla hyror samt att vi haft extra kostnader i samband flytten vilket har påverkat periodens resultat med ca fem miljoner.
För trots en ökad försäljning så försämrades resultatet. Lyko redovisar en rörelseförlust på 4,8 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med ett resultat på 2,2 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
I slutet av kvartalet lanserade Lyko sin största marknadsföringskampanj någonsin.
– Vi valde trots situationen att rulla ut den. Vi fokuserar mycket på att inte tappa i tillväxt och ser man tillbaka på andra ekonomiska kriser så har skönhetsbranschen ofta gått bättre under liknande tider, säger Rickard Lyko.
Bolaget ser fortsatt ökning online samtidigt som det är tuffare för de fysiska butikerna.
– Vi har en tydligt större efterfrågan online från Norge, Finland och Danmark där myndigheterna har infört hårdare restriktioner för medborgarna. Hur detta kommer påverka oss framåt är fortsatt svårt att uttala sig om,menvi har snabbt genomfört åtgärder för att anpassa försäljningskanalerna till de ändrade förutsättningarna, säger Rickard Lyko.
Läs mer: Lyko bommar igen olönsam butik: ”Vi har inte rätt förutsättningar”