Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lyftet för hemelektronik-butikerna i krisen – så mycket steg försäljningen

Publicerad: 6 maj 2020, 12:42

Foto: Shutterstock

21 procent – så mycket ökade försäljningsvärdet i hemelektronikhandeln i april. ”Butiker har rapporterat att det varit stor efterfrågan på webbkameror”, säger bransch-vd Klas Elm. En effekt av att fler jobbar hemma och ska delta i möten.


Ämnen i artikeln:

Hemelektronik

Läs mer: Elgiganten trotsar coronakrisen – och ökar försäljningen: ”Mer beslutsamma kunder”

Flera av de stora hemelektronikkedjorna har vittnat om en ökad försäljning under krisen.

Elektronikbranschens index visar att försäljningsvärdet steg med 21 procent i april, jämfört med samma månad året innan.

– Det är tydligt att svenskarna tillbringar mer tid hemma. Det är fler som jobbar hemifrån, men också tillbringar mer tid i hemmet, säger Klas Elm i en kommentar.

Mest ökade försäljningen av spelkonsoler, 113 procent.

– Försäljningen av tv ökade med 29 procent i april, jämfört med samma månad i fjol och de största tv-skärmarna ökade 62 procent, säger Klas Elm.

Läs mer: Styrkebeskedet från Netonnet – som ser fortsatt tillväxt under krisen

Laptops (+16 procent), surfplattor (20 procent) och övriga PC (+55 procent) gick också åt under månaden.

Att fler jobbar hemma just nu är en trolig förklaring till tillväxten för produkterna.

– Butiker har rapporterat att det varit stor efterfrågan på webbkameror och annan utrustning för att kunna sköta arbetet, säger Klas Elm.

Ackumulerat årets fyra första månader har försäljningsvärdet inom hemelektronikhandeln stigit med tre procent.

Läs mer: Färre besökare – men högre försäljning: ”Inte så många som flanerar”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hemelektronik

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev