Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lyckan blev kortvarig – nytt stort tapp för e-handeln som får sätta hoppet till Black Friday

Publicerad: 18 november 2022, 06:23

Oktober blev en ny tuff månad för e-handeln.

Foto: Getty Images

Oktober blev en tuff månad för e-handeln. Försäljningen sjönk med 16 procent, det visar Svensk Handels e-handelsindikator. ”Undantaget september har omsättningen minskat betydligt varje månad”, säger innovationchef Per Ljungberg.

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


I oktober minskade omsättningen för svensk e-handel med 16 procent jämfört med samma månad i fjol. Räknas konsumtionen från utlandet in var tappet större än så, 17 procent. Det visar e-handelsindikatorn. 

Svensk Handel pekar på två viktiga förklaringar till det. Dels uppger färre konsumenter att de e-handlat under månaden, 64 procent mot 68 procent i oktober 2021. Del har det genomsnittliga köpbeloppet minskat med 13 procent. 

– Undantaget september har omsättningen i e-handeln minskat betydligt varje månad 2022 jämfört med samma månad 2021. Det rör sig om en bred nedgång som drabbar flertalet branscher. Ackumulerat över året har omsättningen, trots den höga inflationen, minskat med elva procent. Vi kan därför med säkerhet säga att försäljningen i volym har minskat betydligt mer än så, säger Per Ljungberg i en kommentar. 

Särskilt svag har utvecklingen varit när det gäller svenskarnas konsumtion från utländska e-handelssajter. Omsättningen har sjunkit med drygt tolv miljarder kronor under årets första tio månader. 

– Förutom att andelen av befolkningen som e-handlar har sjunkit 2022 jämfört med 2021 handlar färre av de som e-handlar från utlandet. I kombination med lägre genomsnittliga köpbelopp innebär det att nedgången i svenska konsumenters e-handel från utlandet blir kraftig, säger Per Ljungberg. 

Årets högtid för e-handlarna stundar. Nästa vecka är det dags för Black Friday som också brukar pekas ut som startskottet på julhandeln. 

– Två exceptionellt viktiga händelser för e-handeln och företagen står väl förberedda. Nu hoppas vi på att årets sista mätningar visar på ett välbehövligt uppsving för en prövad bransch, säger Per Ljungberg. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev