Försäljning
Lyckad högsäsong för Byggmax – som vädrar tuffare tider: ”Negativ utveckling”
Publicerad: 21 oktober 2019, 07:05
Byggmax Group ökade försäljningen under det tredje kvartalet. Skånska Byggvaror hade en tillväxt på 8,8 procent och Byggmax-kedjan på 6,1 procent. I det senare fallet är det främst drivet av nya butiker.
Koncernen ökade försäljningen med 5,9 procent under det tredje kvartalet och omsatte 1,8 miljarder kronor.
– Det var drivet av en god tillväxt i både Byggmax och Skånska Byggvaror, säger vd Mattias Ankarberg.
Byggmax-kedjan ökade försäljningen med 6,1 procent. Mätt i jämförbara enheter var den emellertid oförändrad.
Bara i år har elva nya butiker öppnats, varav sex i det mindre formatet.
– Även om vi planerar att fortsätta öppna nya butiker och utveckla vår e-handel, kommer vi i ökande grad att fokusera på att uppgradera existerande butiker, säger Mattias Ankarberg.
Skånska Byggvaror hade en tillväxt på 8,8 procent.
– Omställningen av Skånska Byggvaror har fortsatt ge goda effekter, säger Mattias Ankarberg.
Rörelseresultatet för kvartalet landade på 205,8 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 185,7 miljoner kronor samma period i fjol.
– Bruttomarginalen ökade och kostnadskontrollen var fortsatt god, säger Mattias Ankarberg.
Tredje kvartalet innebär högsäsong för koncernen. Mattias Ankarberg tonar ned förväntningarna inför avslutningen på året.
– Marknaden växte förra hösten, hjälpt av det milda vädret, och det fjärde kvartalet förväntar vi oss en negativ utveckling jämfört med föregående år, säger han.