Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lidl spöade branschen – men investeringar tynger kedjan: ”Tar stora steg”

Publicerad: 31 augusti 2020, 08:07

Lidl hade ett försäljningsmässigt nytt starkt år. Kedjan växte betydligt mer än index. ”Vi fortsätter att ta marknadsandelar”, säger Sverigechefen Johan Augustsson.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiLidl

Läs mer: Statistik kedja för kedja: Så har snittköpen rusat under pandemin

Market kan i dag berätta att Lidls nettoomsättning steg med 8,8 procent räkenskapsåret som slutade 29 februari i år.

Därmed kom kedjan upp drygt 11,7 miljarder kronor.

– Vi är fast beslutna att utmana det befintliga livsmedelsoligopolet utan att det sker på bekostnad av höjda priser för våra kunder. Vi vill att fler svenska hushåll ska få tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris, säger Johan Augustsson i en kommentar.

Lidls framgång kommer inte som någon överraskning för Markets läsare.

GFK:s siffror visar löpande att uppstickaren rekryterar flest kunder i branschen. Fler kunder än någonsin besökte någon av butikerna.

Årets resultat blev minus 68 miljoner kronor efter ett år som präglats av investeringar ibland annat nytt centrallager i Örebro, nytt huvudkontor i Barkarby i Järfälla kommun och ytterligare 14 butiker.

– Vi satsar för framtiden. För att kunna växa vidare behöver vi investera i vår infrastruktur, något som sätter spår i resultatet under en tid. Våra konkurrenter har byggt sina butiksnät och sina strukturer under årtionden, ja till och med århundranden. Nu tar vi flera stora, viktiga steg för att möjliggöra framtida tillväxt och ökad lönsamhet, säger Johan Augustsson.

Läs mer: Kartläggning avslöjar: Här är vårens vinnare i dagligvaruhandeln

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiLidl

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News