Försäljning
Lexingtons starka start på året – säljer bättre än någonsin
Publicerad: 23 maj 2023, 08:08
Tony Blomqvist, operativ chef för Lexington Company, och Pooya Jalali, vd.
Foto: Michael Steinberg
Lexington ökade omsättningen – och nådde sin högsta försäljning någonsin under ett första kvartal. ”Vi förväntar oss en fortsatt tillväxt under 2023”, säger vd Pooya Jalali.
Lexington Company, som numera är en del av Manna & Co, ökade försäljningen under det första kvartalet.
Tillväxten landade på tolv procent jämfört med samma period i fjol. Jämfört med rekordåret 2021 var tillväxten åtta procent.
Kvartalet beskrivs som det starkaste starten på året sedan Lexington Company grundades för 25 år sedan.
– Vi på Lexington arbetar som många andra intensivt med att parera nuvarande marknadsläge, samtidigt fokuserar vi på att bygga varumärket långsiktigt med större strukturella satsningar. Många av dessa satsningar förväntar vi oss se resultatet av först under 2024 och framåt, därför gläder det oss att vi redan nu ser att viss effekt speglas i siffrorna. Vi förväntar oss en fortsatt tillväxt under 2023 trots rådande marknadsläge, säger Pooya Jalali i en kommentar.
Lexington Company skriver även i pressmeddelandet att rörelseresultatet förbättrats från föregående år. Vad resultatet blev framgår emellertid inte. Matilda Tuovinen, global PR-chef, skriver i ett mejl till Market att bolaget inte vill kommunicera någon exakt siffra.
Med nya ägare i ryggen pågår just nu ett intensivt arbete för att maximera potentialen i varumärket, vidga kundbasen och ta marknadsandelar.
Målet är att växa både på befintliga och nya marknader. Satsningar görs på att optimera sortimentet, digitalisera verksamheten och utveckla marknadsföringen.
– Vi påverkas som alla andra av omvärldsfaktorer och i likhet med marknaden ser vi också högre inköpspriser och högre transportkostnader. Vi fokuserar nu på att kompensera detta med mer gynnsamma leverantörssamarbeten och effektivisering i alla operationella led. Vi har påbörjat ett gediget arbete med att ställa om till tillväxt och ökad lönsamhet, säger den operativa chefen Tony Blomqvist.