Försäljning
Lexington gick mot strömmen under kriskvartalet: ”Presterat väldigt bra”
Publicerad: 21 augusti 2020, 05:51
En ökad försäljning och ett kraftigt förbättrat resultat. Lexington gick mot strömmen under ”corona-kvartalet” april-juni. ”Online-handeln har presterat väldigt bra”, säger vd Kristina Lindhe.
Läs mer: Lexington lanserar 3D-butik – nu kan kunden handla i flaggskeppet hemifrån
Lexingtons försäljning ökade med över 20 procent under det andra kvartalet i år – från 47,2 miljoner kronor till 58,3 miljoner.
Det framgår av bolagets delårsrapport.
”Det är framförallt online-handeln som presterat väldigt bra, men även den fysiska handeln har gått mycket bättre än förväntat i perioden”, skriver Kristina Lindhe i en kommentar till rapporten.
Rörelseresultatet (ebitda) för perioden uppgick samtidigt till fem miljoner kronor, vilket kan jämföras med en rörelseförlust på 10,9 miljoner kronor under samma period i fjol.
”Ökad fokus på varumärket och online-kanalerna, ökad aktivitetsnivå, nya kreativa digitala aktiviteter, omfördelning av resurser till marknadsföring i sociala medier och ökad frekvens i kommunikationen med slutkunden förklarar den positiva utvecklingen, i kombination med att hela marknaden har sett en flytt av försäljning till online i spåren av pandemin”, skriver Kristina Lindhe.