Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Legos digitala strategi bar frukt – hade sin bästa tillväxt på fem år 2020

Publicerad: 10 mars 2021, 14:44

Foto: Daniel Norman

Lego bygger vidare på sin digitala strategi. Och satsningarna bär frukt - under fjolåret fördubblades antalet besök på leksaksjättens hemsida. Samtidigt planerar man för nya butiksöppningar.


Ämnen i artikeln:

Lek och hobby

Danska Lego ökade sin försäljning med 21 procent i fjol och hade sin högsta tillväxt på fem år, skriver brittiska Charged.

Lego, som för övrigt är världens största leksakstillverkare, ökade intäkterna med 13 procent medan rörelsevinsten steg med 19 procent. Detta trots att pandemin satte käppar hjulen för logistiken och tvingade fabriker i Kina och Mexiko att stänga.

Sedan han tillträdde 2017 har Legos vd Niels Christiansen ökat de digitala investeringarna. Det verkar ha lönat sig - under 2020 fördubblades antalet besök på Legos hemsida. Under det kommande året planerar bolaget att fortsätta på samma bana och utöka sitt digitala team.

– Vi kommer att fortsätta utveckla vår kapacitet på detta område så att vi är redo att möta kommande behov hos kunder och handelspartner både på kort och längre sikt, säger Niels Christiansen.

Jämte fokuset på e-handel öppnade Lego 134 nya fysiska butiker under 2020 och planerar att öppna ytterligare 120 i år, varav 80 i Kina.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lek och hobby

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News