Försäljning
Lägre försäljning och ökade kostnader slog mot Lexingtons resultat
Publicerad: 15 november 2019, 13:50
Foto: Helena Tell
Försäljningen hos externa återförsäljare sjunker. Under tredje kvartalet minskade Lexingtons rörelseintäkter med 2,7 procent vilket fick resultatet att rasa.
– Tyvärr fortsätter nedgången i traditionella återförsäljarledet där många butiker har det fortsatt tufft, och försäljningsminskningen i den kanalen var större än ökningen i de egna kanalerna under perioden, säger vd Kristina Lindhe i en kommentar.
Trots att Lexington ökade försäljningen i de egna e-handeln med 40 procent och tror att det gick bättre för de egna butikerna så sjönk intäkterna med 2,7 procent under det tredje kvartalet till 70,7 miljoner kronor.
Rörelseresultatet försämrades – rejält. Tredje kvartalet i fjol landade det på 3,9 miljoner kronor, i år blev det 356 000 kronor.
– På grund av den minskade försäljningen i kvartalet och ökningen av kostnader i framåtriktade projekt som ska bidra till resultatförbättringar på sikt, minskar vårt resultat i perioden, säger Kristina Lindhe.