Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lägre försäljning och ökade kostnader slog mot Lexingtons resultat

Publicerad: 15 november 2019, 13:50

Foto: Helena Tell

Försäljningen hos externa återförsäljare sjunker. Under tredje kvartalet minskade Lexingtons rörelseintäkter med 2,7 procent vilket fick resultatet att rasa.


Ämnen i artikeln:

HeminredningLexington

– Tyvärr fortsätter nedgången i traditionella återförsäljarledet där många butiker har det fortsatt tufft, och försäljningsminskningen i den kanalen var större än ökningen i de egna kanalerna under perioden, säger vd Kristina Lindhe i en kommentar.

Trots att Lexington ökade försäljningen i de egna e-handeln med 40 procent och tror att det gick bättre för de egna butikerna så sjönk intäkterna med 2,7 procent under det tredje kvartalet till 70,7 miljoner kronor.

Rörelseresultatet försämrades – rejält. Tredje kvartalet i fjol landade det på 3,9 miljoner kronor, i år blev det 356 000 kronor.

– På grund av den minskade försäljningen i kvartalet och ökningen av kostnader i framåtriktade projekt som ska bidra till resultatförbättringar på sikt, minskar vårt resultat i perioden, säger Kristina Lindhe.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HeminredningLexington

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev