Försäljning
Kundernas nygamla destination – fysiska butiker stod för hela tillväxten i november
Publicerad: 15 december 2021, 06:33
Fysiska butiker svarade för dagligvaruhandelns tillväxt i november.
Foto: Agneta Renmark
Dagligvaruhandeln växte svagt i november. Tillväxten berodde bara på fysiska butiker. E-handeln tappade kraftigt jämfört med 2020.
Ämnen i artikeln:
Svensk DagligvaruhandelAxfoodHemköpWillysCity GrossTempoIca SverigeIca NäraIca SupermarketIca KvantumIca MaxiLidlMathemCoop SverigeStora CoopCoopSvensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med 0,5 procent i november i år trots ett tufft jämförelsetal på 6,4 procent från samma månad 2020.
Utvecklingen berodde på att fysiska butiker nådde en ökning på 2,1 procent.
– Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror, säger Karin Brynell.
Däremot minskade alltså e-handelns omsättning med 21,8 procent.
Jämförelsetalet var dock tufft från november i fjol: 136,1 procent.
– November 2020 var första hela månaden efter det att pandemilagen infördes.
Hemleverans minskade med 12,0 procent och upphämtning i butik med 31,3 procent.
Kanalens andel uppgick i november till 5,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandel.
– Sett till fördelningen mellan butiks- och e-handelsförsäljning följer november samma mönster som föregående höstmånader med en e-handelsandel på omkring fem procent, säger Karin Brynell.
E-handelns främsta månad var mars i år då kanalandelen var uppe i 7,8 procent.
Market berättade för drygt en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning sjönk med 0,5 procent i november jämfört med samma period 2020.
Dagligvaruindex för december presenteras preliminärt 3 februari.
Dagligvaruhandeln i november och 2021
Fysiska butiker: 2,1 (-0,1)
E-handel: -21,8 (30,8)
Avhämtning: -31,3 (44,1)
Hemleverans: -12,0 (19,5)
Kanalandel: 5,1 (5,9)
Totalt: 0,5 (1,3)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med november 2020 (ackumulerat inom parentes). Bedömd kalendereffekt i november: 0,5 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).