tisdag21 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Kundernas nygamla destination – fysiska butiker stod för hela tillväxten i november

Publicerad: 15 december 2021, 06:33

Fysiska butiker svarade för dagligvaruhandelns tillväxt i november.

Foto: Agneta Renmark

Dagligvaruhandeln växte svagt i november. Tillväxten berodde bara på fysiska butiker. E-handeln tappade kraftigt jämfört med 2020.

Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelAxfoodHemköpWillysCity GrossTempoIca SverigeIca NäraIca SupermarketIca KvantumIca MaxiLidlMathemCoop SverigeStora CoopCoop

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med 0,5 procent i november i år trots ett tufft jämförelsetal på 6,4 procent från samma månad 2020.

Utvecklingen berodde på att fysiska butiker nådde en ökning på 2,1 procent.

– Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror, säger Karin Brynell.

Däremot minskade alltså e-handelns omsättning med 21,8 procent.

Jämförelsetalet var dock tufft från november i fjol: 136,1 procent.

– November 2020 var första hela månaden efter det att pandemilagen infördes.

Hemleverans minskade med 12,0 procent och upphämtning i butik med 31,3 procent.

Kanalens andel uppgick i november till 5,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandel.

– Sett till fördelningen mellan butiks- och e-handelsförsäljning följer november samma mönster som föregående höstmånader med en e-handelsandel på omkring fem procent, säger Karin Brynell.

E-handelns främsta månad var mars i år då kanalandelen var uppe i 7,8 procent.

Market berättade för drygt en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning sjönk med 0,5 procent i november jämfört med samma period 2020.

Dagligvaruindex för december presenteras preliminärt 3 februari.

Dagligvaruhandeln i november och 2021

Fysiska butiker: 2,1 (-0,1)

E-handel: -21,8 (30,8)

Avhämtning: -31,3 (44,1)

Hemleverans: -12,0 (19,5)

Kanalandel: 5,1 (5,9)

Totalt: 0,5 (1,3)

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med november 2020 (ackumulerat inom parentes). Bedömd kalendereffekt i november: 0,5 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev