tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Kundernas Black Week-nota landar på 9,3 miljarder: ”Har varit högtryck”

Publicerad: 2 december 2022, 13:53

Högtryck under Black Week trots lågkonjunktur. Foto: Pressbild

Shoppingfesten Black Week växte i år, enligt Postnord. En undersökning av postbolaget och Kantar Sifo visar att konsumenterna spenderade hela 9,3 miljarder kronor. ”Många företag har suttit med stora lager.”

Ämnen i artikeln:

Black FridayPostnordE-handelRea

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Inför årets Black Week var expertkåren inte helt enade. Medan vissa trodde på stor shoppingfest i den svala ekonomin ställde sig andra tveksamma.

LÄS OCKSÅ: Tronskiftet i e-handeln: ”Fascinerande att de som är så stora visar så stark tillväxt”

Nu visar en undersökning från Postnord och Kantar Sifo att konsumenterna handlade för 9,3 miljarder kronor, en ökning med 11 procent jämfört med året innan.

– Att Black Week har omfamnats av konsumenterna i år, märker vi av på våra terminaler runtom i Sverige, där det har varit högtryck. Totalt hanterade vi nästan 1,2 miljoner paket och varubrev dygnet mellan söndag och måndag som brukar vara toppdygnet efter Black Week. Under veckan har volymerna varit fortsatt höga, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige i en kommentar.

Hela 77 procent av konsumenterna gjorde delar av sina inköp via nätet. Detta samtidigt som andelen som handlade i butik ökade med 46 procent jämfört med året innan, det betyder att den fysiska andelen är uppe i samma nivå som innan pandemin.

– Att det skulle bli konsumenternas Black Week fanns flera indikationer på, något som vi förutspådde redan i E-barometern för tredje kvartalet. Några av förklaringarna till ökningen i år är att många företag har suttit med stora lager och därför haft väldigt bra kampanjer under veckan. Samtidigt har fler konsumenter blivit mer prismedvetna och gjort både planerade inköp och julhandlat under Black Week, säger Mathias Krümmel i pressmeddelandet.

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 26–27 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning 18–79 år. Frågorna ställdes om perioden 21–27 november, och undersökningen genomfördes med Kantar Sifos webbpanel.

LÄS OCKSÅ: Kitch'n stänger alla sina svenska butiker – sval marknad pekas ut som anledning  

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev