Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Kraftigt tapp för e-handeln: ”Högtrycket mattas av”

Publicerad: 17 mars 2022, 06:48

Svenskarna e-handel betydligt mindre i februari 2022 jämfört med samma månad ett år tidigare.

E-handelns omsättning minskade kraftigt i februari, visar Svensk Handels e-handelsindikator. ”Avvecklingen av pandemirestriktionerna är sannolikt den främsta orsaken”, säger chefsekonom Johan Davidson.


Ämnen i artikeln:

Svensk HandelE-handel

E-handelns omsättning minskade med 17 procent i februari, jämfört med samma månad i fjol. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator. 

Inkluderas konsumenternas köp från utländska sajter var omsättningstappet 20 procent. 

– Avvecklingen av pandemirestriktionerna i februari är sannolikt den främsta orsaken till minskningen i andelen e-handelskonsumenter. Det var väntat att fler än på länge skulle handla i fysiska butiker, säger Johan Davidson i en kommentar. 

Andelen konsumenter som uppger att de e-handlat i februari var 64 procent, i januari var det 67 procent. 

Den primära förklaringen bakom tappet är emellertid ett genomsnittligt lägre inköpsbelopp bland dem som e-handlare. 

Det var hela 15 procent lägre än i februari 2021. 

– Det genomsnittliga köpbeloppet i februari 2022 var dessutom det lägsta som uppmätts i E-handelsindikatorn sedan mars 2020. Omsättningen inom e-handeln ligger fortsatt på klart högre nivåer än före pandemin tack vare fler som handlar, men man kan konstatera att högtrycket inom e-handeln för närvarande mattas av, säger Johan Davidson.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev