Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Kraftig tillväxt online för Lyko – men de fysiska butikerna fortsätter kämpa

Publicerad: 21 april 2021, 05:36

Foto: Andreas Heneborn

Lyko har fått en fin start på 2021 med ökad försäljning och förbättrat resultat. ”Vår modell fortsätter att bevisa sig”, säger vd Rickard Lyko. Det är framför allt online som bolaget växer, de fysiska butikerna har det tungt.


Ämnen i artikeln:

Hälsa och egenvårdEkonomiLyko

Lyko omsatte 438,3 miljoner kronor under det första kvartalet, en tillväxt med 40,1 procent jämfört med samma period året innan.

Online såg bolaget en tillväxt på 60,3 procent och e-handeln står i dag för 88,5 procent av omsättningen.

– Vår Retail verksamhet fortsätter att påverkas av pandemin och vi tappar ca 30 procent i omsättning jämfört föregående år. När pandemin lättar är vi övertygade om att butikerna är ett bra komplement för att kunna vara det självklara valet för kunden och nå den marknadsposition som vi eftersträvar, säger Rickard eko i en kommentar.

Under kvartalet har bolaget stängt fyra butiker och efter kvartalets slut har ytterligare en avvecklats.

Rickard Lyko berättar att bolaget har en stark försäljningstillväxt på samtliga marknader.

– Försäljning i Norge fortsätter att växa kraftigt och utgjorde över 20 procent av bolagets totala omsättning under kvartalet. Våra nyetableringar i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike går fortsatt enligt plan men som tidigare kommunicerats förväntar vi oss inga större försäljningsvolymer i närtid från dessa marknader.

Rörelseresultatet för kvartalet uppgår till 19,7 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 4,8 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

– Särskilt glädjande är att EBIT-marginalen för online förbättras mot föregående år 7,3%(1,9%) och ligger i linje med föregående kvartal 7,4%, säger Rickard Lyko.

Nu siktar Lyko framåt.

– Vi är optimistiska gällande andra kvartalet där vi möter fjolårets enorma försäljningstillväxt, vi har lärt oss enormt mycket under det gångna året och är trygga i att vi har både ett bättre utgångsläge och en större adresserbar marknad.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev