Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Kraftfulla besparingar påverkar Björn Borgs resultat positivt

Publicerad: 20 november 2020, 07:09

Björn Borgs omsättning sjönk med 2,5 procent under det tredje kvartalet. Resultatet förbättrades något från i fjol. ”Vi har under kvartalet fortsatt med kraftfulla åtgärder för att minska våra kostnader”, säger vd Henrik Bunge.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiBjörn Borg

Björn Borg omsatte 224,9 miljoner kronor under det tredje kvartalet, ett tapp på 2,5 procent om man jämför med samma period i fjol.

– Vår egen e-handel och vårt arbete med e-tailers utvecklar sig planenligt bra där vi ökar med 17 procent, säger Henrik Bunge i en kommentar.

– Vår strategi att öppna pop up-butiker över sommarmånaderna för att kapitalisera på ökad hemmaturism gör att våra egna butiker växer med 27 procent, fortsätter han.

Däremot påverkar utvecklingen i Belgien och Nederländerna omsättningen negativt. I grossistledet där sjönk försäljningen med 32 procent.

Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 33,4 miljoner kronor, vilket är i nivå med tredje kvartalet i fjol då det var 33,1 miljoner kronor.

– Som ett resultat av våra kraftfulla kostnadsbesparingsinitiativ så minskar våra rörelsekostnader med 7,1 miljoner kronor, säger Henrik Bunge.

Bland annat har personalstyrkan vid huvudkontoret minskats med 25 procent.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiBjörn Borg

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News