Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Köpfest i december – trots Black Week: ”Stark tillväxt”

Publicerad: 20 januari 2022, 10:50

Försäljningen i handeln växte i december – både online och i fysisk butik. Det visar nya siffror från betalföretaget Nets. ”En stark tillväxt trots att en del av julhandeln på nätet numera sker redan i november”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Ämnen i artikeln:

BetalfrågorJulhandelE-handelButik

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Enligt Nets mätningar ökade decemberförsäljningen på nätet med 19,2 procent och i fysiska butiker med 5,6 procent jämfört med samma period i fjol.

Detta trots att många svenskar numera gör en hel del av sina julklappsköp redan under Black Week i november. 

– Pandemin har generellt stärkt e-handeln och är numera en viktig kanal för julklappsinköpen bland många svenskar. I takt med att logistiken också blivit bättre vågar fler göra inköpen på nätet allt närmare julafton än tidigare, säger Patrik Müller.

Ökningen i fysisk handel drevs av bland annat kläder och skor som ökade med 31,7 procent under månaden.

– Det är glädjande siffror för den fysiska handeln som är under press från e-handeln och den pågående pandemin. Det har dock varit tydligt under årets julhandel att konsumenterna gärna vill gå runt i butiker för att handla, den upplevelsen är svårslagen. Fysiska butiker har också fördelen av att fast det börjar närma sig julafton finns inga oklarheter kring om varorna kommer att levereras i tid som för på nätet, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

Siffrorna kommer från mätningar hos de tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för köp – både i fysiska butiker och på nätet. Ett statistiskt säkerställt och representativt urval har använts för att kunna jämföra på samma sätt mot föregående år.

LÄS MER: Prognos bransch för bransch – tio handelsprofiler om den viktiga julhandeln 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev