Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Köpcentrumen som är vinnare när konsumenternas beteende förändras

Publicerad: 6 februari 2020, 14:46

Handeln är i förändring – det påverkar våra köpcentrum. Alla är inte förlorare. ”Svenskarnas dragning till lågpriskoncept har gjort bilburen lågprishandel till en vinnare”, säger Monica Bruvik på HUI.


Konsumentbeteendet förändras och rapporterna om butiksstängningar duggar tätt.

Trots det går vissa typer köpcentrum riktigt bra. Det visar rapporter Svenska köpcentrum 2020 från HUI och Nordic Council of Shopping Centers.

Externt belägna storbutikscentrum liksom outletcentrum står sig bra i konkurrensen, de ökade omsättningen med sju respektive fyra procent förra året.

– Svenskarnas dragning till lågpriskoncept har gjort bilburen lågprishandel till årets vinnare. På andraplatsen har vi urbana stadsdelscentrum som erbjuder ett väl utvalt utbud nära hemmet, säger Monika Bruvik, senior retail analyst hos HUI Research.

Där ökade omsättningen med tre procent.

Citygallerior och bostadsområdescentrum tappade bägge tre procent och externcentrum en procent.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News