Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Komplett ökar försäljningen: ”Vi växer mer än marknaden”

Publicerad: 27 april 2021, 13:38

Komplett ökade omsättningen med 31 procent under första kvartalet. Störst tillväxt hade koncernens distributionsföretag, Itegra. ”Vi levererar ett starkt resultat och fortsätter den positiva utvecklingen i hela koncernen”, säger vd Lars Olav Olaussen.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikEkonomiKomplett

Läs mer: Svagt år för norskägda elektronikaktörerna: ”Har stängt ett antal butiker”

E-handelskoncernen Komplett omsatte 2 627 miljoner norska kronor under första kvartalet 2021, vilket motsvarar en ökning på 31 procent från samma period föregående år. Bolaget uppger i ett pressmeddelande att de växer i samtliga tre segment – försäljning till konsument, försäljning till företag samt distribution. Tillväxten var störst i distributionsföretaget Itegra, som hade en 50 procentig tillväxt till följd av att Komplett ingick ett antal stora distributionsavtal förra året.

Resultatet före skatt landade på 86 miljoner norska kronor under perioden. Motsvarande siffra föregående år var 27 miljoner.

– Vi levererar ett starkt resultat och fortsätter den positiva utvecklingen i hela koncernen. Att vi växer mer än marknaden och stärker vår position är mycket glädjande och resultatet av en underbar insats i hela organisationen, säger vd Lars Olav Olaussen i en kommentar.

Bolaget uppger att en positiv corona-effekt och ett skifte mot mer e-handel gör att Komplett är väl positionerat för ytterligare tillväxt.

– Vi har en positiv corona-effekt, men vi växer mer än marknaden och så länge vi tar hand om både gamla och nya kunder ser vi att de fortsätter att handla på Komplett. Elektronikmarknaden kännetecknas för närvarande av en hög grad av innovation och nya produktlanseringar, vilket tillsammans med förändringar i handelsmönster bidrar till god underliggande tillväxt.

Under perioden hade Komplett en bra utveckling inom sina kärnkategorier, spel och hemunderhållning. Den kategori som hade högst tillväxt under kvartalet var robotdammsugare och annan huselektronik med inbyggd artificiell intelligens.

– Tillväxten i de snabbast växande kategorierna drivs främst av att vi har ett bättre utbud och bra priser. Vi har lockat nya leverantörer med unika varumärken och produkter som gör att vi kan möta våra kunder med produkter skräddarsydda efter deras behov till bra priser, säger Lars Olav Olaussen.

Under kvartalet fortsatte koncernen att sänka sina driftkostnader. Rörelsekostnaderna som andel av omsättningen låg på 10,3 procent under första kvartalet 2021, jämfört med 12,1 procent samma period föregående år.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News