Försäljning
Klarna växte kraftigt – men expansionen kostar och förlusterna ökade
Publicerad: 25 februari 2021, 08:51
Klarna ökade försäljningen med 40 procent under 2020 där intäkterna för första gången når 10 miljarder kronor.
Klarna hade intäkter på tio miljarder kronor i fjol, en tillväxt på 40 procent från året innan då de landande på 7,1 miljarder kronor.
– 2020 har inte hindrat vår framfart. Vi har klivit in på fyra nya marknader, utökat vår plattform och integrerat ett bankerbjudande i Sverige och Tyskland och samtidigt accelererat vår tillväxt i USA där vi adderade en miljon nya kunder per månad under det sista kvartalet, säger vd Sebastian Siemiatkoski.
Expansionen kostar emellertid. Klarna redovisar en rörelseförlust på 1,6 miljarder kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 1,1 miljarder i fjol.
Kreditförlusten landade på 2,5 miljarder konor, vilket är en ökning med 36 procent från 2019.