torsdag1 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Klarna: ”Black Week och i synnerhet Black Friday fortsätter vara köpstarka dagar”

Publicerad: 28 november 2022, 14:43

Foto: Getty Images

Fågel eller fisk, bilderna av årets Black Friday spretar. Klarna pekar på ett försäljningsslyft online både på själva dagen och för hela veckan.

Ämnen i artikeln:

Klarna

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Under Black Friday ökade försäljningen på nätet med sex procent jämfört med samma dag i fjol, visar statistik från Klarna vilka hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige. 

Black Week (måndag-fredag) växte med två procent. 

– Veckans siffror tyder på att Black Week och i synnerhet Black Friday fortsätter vara köpstarka dagar. I år ser vi en högre prismedvetenhet hos svenska konsumenter som insett fördelarna med att koncentrera sina planerade inköp till veckan för att spara pengar, inte minst julklappar, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende. 

Elektronik, sport- och fritidsprodukter samt smycken och accessoarer var de produktgrupper som sålde mest under själva Black Friday, jämfört med en vanlig dag. 

LÄS OCKSÅ: Ekonomisk oro dämpade shoppinglusten – så mycket sjönk omsättningen under Black Friday

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev