Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Jättetillväxt för matbutikerna i augusti – tack vare rekordhöga inflationen

Publicerad: 15 september 2022, 04:41

Dagligvaruhandelns omsättning fortsatte att stiga kraftigt även i augusti.

Foto: Michael Sandsjö

Dagligvaruhandelns omsättning steg nästan tvåsiffrigt i augusti. Förklaringen är förstås de fortsatt extraordinära prisökningarna. Men utan den höga inflationen tappade branschen förra månaden.


Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelHUICity GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraIkeaLidlMathemStora CoopTempoWillys

Svensk Dagligvaruhandels index för augusti visar att omsättningen ökade med hela 9,1 procent jämfört med samma månad 2021 och anledningen är inte oväntat den stora prisökningen på livsmedel och drycker.

Priserna steg med 14 procent enligt SCB:s siffror.

– Den estimerade prisjusterade utvecklingen var negativ i augusti. Det är en trend vi sett de senaste månaderna. Dagligvaruhandeln påverkas fortsatt i stor utsträckning av underliggande inflationen på energi- och bränslepriser som med viss eftersläpning påverkar matpriserna, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell om den prisjusterade försäljningsutvecklingen på -4,9 procent.

Försäljningen i fysiska butiker steg i augusti med 9,8 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Den fysiska handeln fortsätter att driva tillväxten i dagligvaruhandeln.

Online tappade 3,9 procent i augusti och därmed uppgick försäljningsandelen till 3,9 procent.

Hemleverans minskade med 1,4 procent och upphämtning i butik med 6,8 procent.

– E-handeln backar men betydligt mindre än under föregående månader. Sedan i februari i år har e-handeln backat med nästan 20 procent per månad. Utvecklingen ska ses i ljuset av att jämförelsen görs med pandemimånader, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex för september publiceras 17 oktober.

Dagligvaruhandeln i augusti

Fysiska butiker: 9,8 (6,2).
E-handel: -3,9 (-21,0).
Avhämtning: -6,8 (-28,2)
Hemleverans: -1,4 (-13,1).
Kanalandel: 3,9 (4,6).
Totalt: 9,1 (4,6).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2021. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i augusti: 0,2 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev