Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Jättens rekordförsäljning: ”Få bolag i den här storleken som har den tillväxten”

Publicerad: 16 december 2020, 07:00

Elgigantens försäljning under kedjans första halvår slog alla tiders rekord. Tillväxten var 1,4 miljarder – eller 22 procent. "Vi har aldrig ökat så mycket under ett halvår”, säger vd Niclas Eriksson.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikElgiganten

Läs mer: Elgigantens vd: ”Våra nya satsningar har gett rena raketeffekter”

Försäljningen under Elgigantens första halvår (maj-oktober) under det brutna räkenskapsåret uppgick till 7,7 miljarder kronor. Det är en ökning med 22 procent jämfört med samma period föregående år. Tillväxten online var hela 66 procent.

– Det är ett väldigt bra resultat. Det är ganska få bolag i den här storleken som har den tillväxten i dag vilket jag är oerhört ödmjuk inför, säger Niclas Eriksson.

Kedjan visade redan innan en relativt hög tillväxttakt men med förändrade konsumentvanor under coronapandemin har försäljningen fått extra fart.

– Under året har tekniken blivit allt viktigare. Det har funnits ett ökat behov av våra produkter för att få hemmalivet att fungera. Det har varit nödvändigt för många att kunna ställa om till hemmakontor och det som har krävts i form av hårdvara och uppkoppling. Även nöjesprodukter som gör att man kan få en ljuspunkt i tillvaron har gått bra.

Tillväxten rusade även vidare under perioden 1 november-12 december med en ökning på 37 procent.

– Redan tidigt i november såg det bra ut och sedan slog vi rekord under Black Week-kampanjen där vi spred kundflödena under 12 dagar i stället för tre. Nu har försäljningen hållit i sig in i julhandeln, säger Niclas Eriksson.

Ni har alltså växt från maj fram till nu utan någon svacka. Har du någonsin varit med om en sådan period?
– Nej. Det har varit ett annorlunda och utmanande år på många sätt men att vi växer med denna kraft är extraordinärt, säger Niclas Eriksson.

Han betonar också hur viktigt det har varit att snabbt ställa om verksamheten för att möta nya behov med tjänster som drive-In och live-video-shopping.

– I dag består 20 procent av alla boka och hämta-ordrar av drive-in och vi tar dagligen emot cirka 200 videosamtal, något som möjliggör rådgivning även på distans.

Läs mer: Elgigantens försäljning rusade online: ”Det vågade vi aldrig tro”

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HemelektronikElgiganten

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News