Försäljning
Inget bakslag för e-handeln – trots lättade restriktioner: ”Samma takt som innan pandemin”
Publicerad: 21 september 2021, 07:23
E-handeln växte under det andra kvartalet.
Foto: Getty Images
E-handeln fortsatte att växa under det andra kvartalet – trots förra årets rekordsiffror. Det visar E-barometern från Postnord. ”Det spekulerades en hel del i om e-handeln skulle backa under 2021. Men det är inte alls det vi ser”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Ämnen i artikeln:
PostnordE-handeln växte med 16 procent under det andra kvartalet, visar E-barometern som Postnord gör i samarbete med HUI Research och Svensk Digitalhandel.
– Det spekulerades en hel del i om e-handeln skulle backa under 2021, med tanke på de höga tillväxttalen under 2020, då e-handeln växte med 49 procent. Men det är inte alls det vi ser. I stället växer nu e-handeln i samma takt som den gjorde före pandemin, men från en väldigt mycket högre nivå. Folk har helt enkelt inte gått tillbaka till den fysiska handeln även om det optimistiska coronaläget tillåter det, säger Carl-Fredrik Teder i en kommentar och slår fast:
– Vi kommer inte att se någon negativ tillväxt efter pandemin. E-handeln är nu så stor att tillväxten skapar tydliga strukturella förändringar.
Postnords e-handelsexpert Arne Andersson betonar också att beteendet är här för att stanna.
– Vi ser en otrolig tillväxt när vi jämför med 2020 och nu blir det viktigt att integrera fysiska och digitala kanaler och accelerera den transformeringen, säger han.
Dagligvaruhandeln är den bransch som växte mest online under kvartalet, med en tillväxt på 27 procent. Även barnartiklar och leksaker samt möbler och heminredning hade en tillväxt på över 20 procent.
En etablerad e-handelsbransch som fortsätter att växa är böcker.
– Pandemin har gjort att man kanske tröttnar på att streama serier och tar en bok i stället, säger Arne Andersson.
Tilläxten online – bransh för bransch under andra kvartalet
Dagligvaror: +27%
Barnartiklar och leksaker: +22%
Möbler och heminredning: +21%
Hemelektronik: +18%
Apotekshandel: +17%,
Böcker och media: +17%
Kläder och skor: +12%
Sport och fritid: +12%
Bygghandel: +11%.
Källa: E-barometern