Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 10 december 2019, 06:45
Foto: Shutterstock
Black Friday gav inte modehandeln något välbehövligt lyft. Försäljningen sjönk i november. ”Det verkar ha gått sämre i år”, konstaterar Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström.
Klädförsäljningen sjönk med 3,2 procent i november, mätt i fysiska butiker och deras e-handel samt på jämförbara enheter och i löpande priser.
Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.
Skohandeln tappade ”bara” 0,5 procent i försäljning.
– Det måste ställas i ljuset av förra årets november som visade minus 12,9 procent, säger Mikael Sandström.
Han konstaterar att framför allt skohandeln har det kämpigt i år.
– Det verkar som om det är Black Friday-fenomenet med Black Weekend och Black Week som gått sämre i år för aktörerna som främst har fysiska butiker. Samtidigt ska man dock notera att söndagen i Black Weekend inföll i december i år.
För klädhandeln visade e-handeln ett större minus än för den fysiska handeln, vilket är ovanligt konstaterar Mikael Sandström.
– För skor gäller det omvända då näthandeln förbättrade siffrorna något.
Nu väntar slutspurten på julhandeln.
– Hur decemberförsäljningen kommer att arta sig är naturligtvis svårt att sia om men en fördel är att julafton ligger på en tisdag i år, vilket gör att månaden blir en klämdag med stor försäljning för den fysiska handeln, säger Mikael Sandström.